"Allah!a ulaşmayı dilemek nedir ? Merak mı ediyorsunuz ?.
RUHUN ALLAH’A İKİ DEFA ULAŞMASI
Konumuz; Allah’a iki defa ulaşmak.
Allah’a iki defa mı ulaşılır? Evet, iki
defa ulaşılır. İnsan ruhu eğer o kişi hayattayken Allah’a ulaşmışsa, bu 1.
ulaşmadır. Ölümden sonra da mutlaka 2. defa ulaşma olacaktır. İyi ama ruhumuz
zaten Allah’ta, nasıl olur? Azrail (A.S) ve O’nun adamları, melekler, ölüm
melekleri görevlerini yapabilsinler diye.
Evvelâ gök katları üzerinde engeller
olduğunu bilin. Allahû Tealâ diyor ki:
7/A'RÂF-40: İnnellezîne kezzebû bi
âyâtinâ vestekberû anhâ lâ tufettehu lehum ebvâbus semâi ve lâ yedhulûnel
cennete hattâ yelicel cemelu fî semmil hiyât(hiyâti) ve kezâlike neczîl
mucrimîn(mucrimîne).
Muhakkak ki âyetlerimizi yalanlayanlar ve onlara kibirlenenler; onlara gök kapıları açılmaz (ruhlarını hayatta iken Allah’a ulaştıramazlar). Deve (veya urgan) iğne deliğinden geçmedikçe cennete giremezler. Mücrimleri (suçluları) işte böyle cezalandırırız.
Muhakkak ki âyetlerimizi yalanlayanlar ve onlara kibirlenenler; onlara gök kapıları açılmaz (ruhlarını hayatta iken Allah’a ulaştıramazlar). Deve (veya urgan) iğne deliğinden geçmedikçe cennete giremezler. Mücrimleri (suçluları) işte böyle cezalandırırız.
Allahû Tealâ diyor ki: “Allah’ın
âyetleri ve resûlleri ile alay edenlere gök kapıları açılmaz.” Bu kilitleri
açacak olan iki tane faktör vardır:
1- Ölüm melekleri. Anahtar onlarda
vardır.
2- Vücudun içinde bir esir olan, bir
köle, bir rehine olan nefs.
Fizik vücudunuz uykuya dalmadıkça,
bayılmadıkça, ölmedikçe; nefs, vücudunuzu terk edemez. Terk edebilmesi için
mutlaka bunlardan bir tanesinin tahakkuk etmesi lâzımdır. Uykuya girmek,
bayılmak veya ölüm… Bunlardan hiçbiri yoksa, nefsiniz asla fizik vücudunuzu
terk edemez.
Konumuz: Allah’a geri dönüş. Nasıl
yaratıldık? Fizik vücudumuz yaratılmıştır. Nefsimiz dizayn edilmiştir, sevva
edilmiştir. Ruhumuzsa üfürülmüştür. 3 ayrı fiil söz konusudur. Allahû Tealâ
buyuruyor ki:
32/SECDE-9: Summe sevvâhu ve nefeha
fîhi min rûhihî ve ceale lekumus sem’a vel ebsâre vel ef’ideh(efidete), kalîlen
mâ teşkurûn(teşkurûne).
Sonra (Allah), onu dizayn etti ve onun içine (vechin, fizik vücudun içine) ruhundan üfürdü ve sizler için sem’î (işitme hassası), basar (görme hassası) ve fuad (idrak etme hassası) kıldı. Ne kadar az şükrediyorsunuz.
Sonra (Allah), onu dizayn etti ve onun içine (vechin, fizik vücudun içine) ruhundan üfürdü ve sizler için sem’î (işitme hassası), basar (görme hassası) ve fuad (idrak etme hassası) kıldı. Ne kadar az şükrediyorsunuz.
91/ŞEMS-7: Ve nefsin ve mâ sevvâhâ.
Nefse ve onu (7 kademede ahsene dönüşecek şekilde) sevva edene (dizayn edene) (andolsun).
Nefse ve onu (7 kademede ahsene dönüşecek şekilde) sevva edene (dizayn edene) (andolsun).
15/HİCR-26: Ve le kad halaknel insâne
min salsâlin min hamein mesnûn(mesnûnin).
Andolsun ki; Biz insanı, “hamein mesnûn olan salsalinden” (standart insan şekli verilmiş ve organik dönüşüme uğramış salsalinden) yarattık.
Andolsun ki; Biz insanı, “hamein mesnûn olan salsalinden” (standart insan şekli verilmiş ve organik dönüşüme uğramış salsalinden) yarattık.
Fizik vücudumuz halk edilmiş,
yaratılmıştır. Nefsimiz sevva edilmiş, ruhumuzsa üfürülmüştür. 3 ayrı ceset 3
ayrı hüviyette vücuda gelmiştir. Peki bu 3 tane vücudumuzun muhtevası nedir?
3’ü de birbirinden farklı yaratıklardır. Hepsi yaratılmıştır ama birisi sevva
edilerek oluşmuş, diğeri sadece yaratılmış, üçüncüsü de üfürülmüştür. Allahû
Tealâ üfürdüğü ruhun bir emanet olduğunu ifade etmektedir.
33/AHZÂB-72: İnnâ aradnel emânete ales
semâvâti vel ardı vel cibâli fe ebeyne en yahmilnehâ ve eşfakne minhâ ve
hamelehal insân(insânu), innehu kâne zalûmen cehûlâ(cehûlen).
Muhakkak ki Biz, emaneti göklere, arza ve dağlara arz ettik (sunduk, teklif ettik). Onu yüklenmekten çekindiler ve ondan korktular. Ve insan onu yüklendi. Muhakkak ki o (nefs), çok zalimdir, çok cahildir.
Muhakkak ki Biz, emaneti göklere, arza ve dağlara arz ettik (sunduk, teklif ettik). Onu yüklenmekten çekindiler ve ondan korktular. Ve insan onu yüklendi. Muhakkak ki o (nefs), çok zalimdir, çok cahildir.
Emanet nedir? Ruhumuz. Bu emaneti
yüklenen bir fizik vücut var, emaneti yüklenen bir nefs var. Bir üçlüden
bahsediyoruz. Bu üçlünün mekân hüviyetinde olanı fizik vücudumuzdur. Fizik
vücudumuz bir mekândır. Nefsimiz de ruhumuz da bu mekânın misafirleridir.
İçindekilerdir. Ne yapmamız lâzım? Allahû Tealâ tam 12 tane âyetle ruhumuzun
ölmeden evvel Allah’a dönmesini, Allah’a ulaşmayı dilemesini ve Allah’a
dönmesini üzerimize farz kılmıştır. Buyuruyor ki:
39/ZUMER-54: Ve enîbû ilâ rabbikum ve
eslimû lehu min kabli en ye’tiyekumul azâbu summe lâ tunsarûn(tunsarûne).
Ve Rabbinize (Allah’a) yönelin (ruhunuzu Allah’a ulaştırmayı dileyin)! Ve size azap gelmeden önce O’na (Allah’a) teslim olun (ruhunuzu, vechinizi, nefsinizi, iradenizi Allah’a teslim edin). (Yoksa) sonra yardım olunmazsınız.
Ve Rabbinize (Allah’a) yönelin (ruhunuzu Allah’a ulaştırmayı dileyin)! Ve size azap gelmeden önce O’na (Allah’a) teslim olun (ruhunuzu, vechinizi, nefsinizi, iradenizi Allah’a teslim edin). (Yoksa) sonra yardım olunmazsınız.
Allahû Tealâ burada 4 teslimi de ifade
etmektedir. Ruhun, vechin, nefsin, iradenin teslimi. Konumuz, ruhumuzu Allah’a
teslim etmek.
Allah’a yönelmek farz mıdır? Farzdır.
Bu âyette yönelmek farzdır. Peki ruhu Allah’a ulaştırmak farz mıdır? Farzdır.
Allahû Tealâ burada genel bir teslim hüviyetini vermektedir. Ruhun da vechin de
nefsin de Allah’a teslimi. Daha ötesi iradenin de Allah’a teslimi. “Allah’a
teslim edin.” dediğine göre, bu bir bütün ihtiva eder.
Müslüman kelimesinin gerçek anlamı;
ruhun, vechin, nefsin ve iradenin Allah’a teslim edildiğini ispat eden bir
hüviyettir. Müslüman odur ki; ruhunu, vechini, nefsini ve iradesini Allah’a
teslim etmiştir ve müslüman olmak şerefini kazanmıştır.
İslâm olmak demek, teslim olmak
demektir. Ruhu, vechi, nefsi ve iradeyi Allah’a teslim etmeyi gerektirir.
Zumer-54’te Allahû Tealâ bunu ifade etmektedir. Âyet, 4 teslimi de içerir.
Allah’a ulaşmayı dilemeyi de ayrıca içerir. Allahû Tealâ bir başka âyet-i
kerimede şöyle buyurmaktadır:
30/RÛM-31: Munîbîne ileyhi vettekûhu ve
ekîmûs salâte ve lâ tekûnû minel muşrikîn(muşrikîne).
O’na (Allah’a) yönelin (Allah’a ulaşmayı dileyin) ve takva sahibi olun. Ve namazı ikame edin (namaz kılın). Ve (böylece) müşriklerden olmayın.
O’na (Allah’a) yönelin (Allah’a ulaşmayı dileyin) ve takva sahibi olun. Ve namazı ikame edin (namaz kılın). Ve (böylece) müşriklerden olmayın.
“Allah’a ulaşmayı dile.” Bu bir
emirdir. Ve üzerimize farzdır.
73/MUZZEMMİL-8: Vezkurisme rabbike ve
tebettel ileyhi tebtîlâ(tebtîlen).
Ve Rabbinin İsmi'ni zikret ve herşeyden kesilerek O’na ulaş.
Ve Rabbinin İsmi'ni zikret ve herşeyden kesilerek O’na ulaş.
Allah’ın ismi ile zikredeceğiz. Ve
herşeyden kesilerek Allah’a ulaşacağız. Öyleyse Allah’a ulaşmak söz konusudur.
Ruhun ölmeden evvel Allah’a ulaşması…
51/ZÂRİYÂT-50: Fe firrû
ilâllâh(ilâllâhi), innî lekum minhu nezîrun mubîn(mubînun).
Öyleyse Allah’a firar edin (kaçın ve sığının). Muhakkak ki ben, sizin için O’ndan (Allah tarafından gönderilmiş) apaçık bir nezirim.
Öyleyse Allah’a firar edin (kaçın ve sığının). Muhakkak ki ben, sizin için O’ndan (Allah tarafından gönderilmiş) apaçık bir nezirim.
Firar, kaçmak ve bir başka yere
sığınmaktır. Bulunduğu yerden bir başka yere sığınmak.
10/YÛNUS-25: Vallâhu yed'û ilâ dâris
selâm(selâmi), ve yehdî men yeşâu ilâ sırâtin mustekîm(mustekîmin).
Ve Allah, teslim (selâm) yurduna davet eder ve (teslim yurduna, Zat'ına ulaştırmayı) dilediği kimseyi, Sıratı Mustakîm’e ulaştırır.
Ve Allah, teslim (selâm) yurduna davet eder ve (teslim yurduna, Zat'ına ulaştırmayı) dilediği kimseyi, Sıratı Mustakîm’e ulaştırır.
Selâm kelimesi de teslim kelimesi de
aynı kökten; silm kökünden gelir. Sim, lâm ve mim.
Allahû Tealâ’nın Zat’ı
teslim yurdudur. Meabdır, sığınaktır. Sığınağa sığınılır, teslim olunur.
Sığınağa iltica edilir. Ve böyle olan, ruhunu Allah’a ulaştıran insanlar için
Allahû Tealâ evvab ismini kullanmaktadır. Evvab, meaba sığınmış demektir.
Allah’ın Zat’ı meabtır. Allahû Tealâ buyuruyor ki:
3/ÂLİ İMRÂN-14: Zuyyine lin nâsi hubbuş
şehevâti minen nisâi vel benîne vel kanâtîril mukantarati minez zehebi vel
fıddati vel haylil musevvemeti vel en’âmi vel hars(harsi), zâlike metâul
hayâtid dunyâ, vallâhu indehu HUSNUL MEÂB(meâbi).
İnsanlara, "kadınlara, oğullara, kantar kantar biriktirilmiş altın ve gümüşe, salma atlara, hayvanlara ve ekinlere olan sevgiden oluşan" şehvetleri (aşırı düşkünlükleri) güzel gösterildi. Bunlar, dünya hayatının menfaatleridir. Ve Allah, O'nun katındaki en güzel sığınaktır.
İnsanlara, "kadınlara, oğullara, kantar kantar biriktirilmiş altın ve gümüşe, salma atlara, hayvanlara ve ekinlere olan sevgiden oluşan" şehvetleri (aşırı düşkünlükleri) güzel gösterildi. Bunlar, dünya hayatının menfaatleridir. Ve Allah, O'nun katındaki en güzel sığınaktır.
“Yemin olsun ki Allah, Allah’ın katındaki
en güzel meabtır, sığınaktır diyor. Ahsen sığınak.”
78/NEBE-39: Zâlikel yevmul hakk(hakku),
fe men şâettehaze ilâ rabbihî meâbâ(meâben).
İşte o gün (mürşidin eli Hakk’a ulaşmak üzere öpüldüğü ve ona tâbî olunduğu gün), Hakk günüdür. Dileyen (Allah’a ulaşmayı dileyen) kişi, kendisine Rabbine ulaştıran (yolu, Sıratı Mustakîm’i) yol ittihaz eder (edinir). (Allah’a ulaşan kişiye Allah) meab (sığınak, melce) olur.
İşte o gün (mürşidin eli Hakk’a ulaşmak üzere öpüldüğü ve ona tâbî olunduğu gün), Hakk günüdür. Dileyen (Allah’a ulaşmayı dileyen) kişi, kendisine Rabbine ulaştıran (yolu, Sıratı Mustakîm’i) yol ittihaz eder (edinir). (Allah’a ulaşan kişiye Allah) meab (sığınak, melce) olur.
Yunus Suresinin 25. âyet-i kerimesinde
de Allahû Tealâ “Vallâhu yed'û ilâ dâris selâm(selâmi)” demekle,
selâm yurduna yani ulaşmamız lâzımgelen meaba davet eder. Teslim yurduna davet
eder. Ve sonra da diyor ki: “Allah dilediğini Sıratı Mustakîm’e ulaştırır.”
Sıratı Mustakîm nereye ulaştırır?
Sıratı Mustakîm de Allah’a ulaştırır. Allahû Tealâ buyuruyor ki:
4/NİSÂ-175: Fe emmellezîne âmenû
billâhi va’tesamû bihî fe se yudhıluhum fî rahmetin minhu ve fadlın ve yehdîhim
ileyhi sırâtan mustekîmâ (mustekîmen).
Böylece Allah'a âmenû olanları (ölmeden önce ruhunu Allah’a ulaştırmayı dileyenleri) ve O'na (Allah’a) sarılanları ise, (Allah) kendinden bir rahmetin ve fazlın içine koyacak ve onları, kendisine ulaştıran “Sıratı Mustakîm”e hidayet edecektir (ulaştıracaktır)
Böylece Allah'a âmenû olanları (ölmeden önce ruhunu Allah’a ulaştırmayı dileyenleri) ve O'na (Allah’a) sarılanları ise, (Allah) kendinden bir rahmetin ve fazlın içine koyacak ve onları, kendisine ulaştıran “Sıratı Mustakîm”e hidayet edecektir (ulaştıracaktır)
Allah kişiyi Sıratı Mustakîm’e ulaştırır. Sıratı Mustakîm de kişiyi
Allah’a ulaştırır.
31/LOKMÂN-15: Ve in câhedâke alâ en
tuşrike bî mâ leyse leke bihî ilmun fe lâ tutı’humâ ve sâhibhumâ fîd dunyâ
magrûfen vettebi’ sebîle men enâbe ileyy(ileyye), summe ileyye merciukum fe
unebbiukum bi mâ kuntum ta’melûn(ta’melûne).
Ve bilgin olmayan bir şey hakkında, şirk koşman için seninle mücâdele ederlerse, ikisine de itaat etme! Ve dünyada onlara güzellikle sahip ol. Bana yönelenlerin (ruhunu Allah'a ulaştırmayı dileyenlerin) yoluna tâbî ol. Sonra dönüşünüz Banadır. O zaman yaptığınız şeyleri size haber vereceğim.
Ve bilgin olmayan bir şey hakkında, şirk koşman için seninle mücâdele ederlerse, ikisine de itaat etme! Ve dünyada onlara güzellikle sahip ol. Bana yönelenlerin (ruhunu Allah'a ulaştırmayı dileyenlerin) yoluna tâbî ol. Sonra dönüşünüz Banadır. O zaman yaptığınız şeyleri size haber vereceğim.
Dikkat edersek, birinde ulaşma,
yönelmeden bahsedilmektedir. Ulaşmanın başlangıç noktası Allah’a yönelmek,
Allah’a ulaşmayı dilemektir. Ama Allah’a ulaşmayı dileyen kişi mutlaka Sıratı
Mustakîm’e ulaştırılır. Çünkü Allahû Tealâ: “Sen de onun yoluna tâbî ol.”
diyor. Burada yönelen mutlaka bir yola ulaşacak mânâsı vardır.
42/ŞÛRÂ-13: Şerea lekum mined dîni mâ
vassâ bihî nûhan vellezî evhaynâ ileyke ve mâ vassaynâ bihî ibrâhîme ve mûsâ ve
îsâ, en ekîmûd dîne ve lâ teteferrekû fîh(fîhi), kebure alel muşrikîne mâ
ted’ûhum ileyh(ileyhi), allâhu yectebî ileyhi men yeşâu ve yehdî ileyhi men
yunîb(yunîbu).
(Allah) dînde, onunla Hz. Nuh’a vasiyet ettiği (farz kıldığı) şeyi (şeriati); “Dîni ikame edin (ayakta, hayatta tutun) ve onda (dînde) fırkalara ayrılmayın.” diye Hz. İbrâhîm’e, Hz. Musa’ya ve Hz. İsa’ya vasiyet ettiğimiz şeyi sana da vahyederek, size de şeriat kıldı. Senin onları, kendisine çağırdığın şey (Allah’a ulaşmayı dileme) müşriklere zor geldi. Allah, dilediğini Kendisine seçer ve O’na yöneleni, Kendisine ulaştırır (ruhunu hayatta iken Kendisine ulaştırır).
(Allah) dînde, onunla Hz. Nuh’a vasiyet ettiği (farz kıldığı) şeyi (şeriati); “Dîni ikame edin (ayakta, hayatta tutun) ve onda (dînde) fırkalara ayrılmayın.” diye Hz. İbrâhîm’e, Hz. Musa’ya ve Hz. İsa’ya vasiyet ettiğimiz şeyi sana da vahyederek, size de şeriat kıldı. Senin onları, kendisine çağırdığın şey (Allah’a ulaşmayı dileme) müşriklere zor geldi. Allah, dilediğini Kendisine seçer ve O’na yöneleni, Kendisine ulaştırır (ruhunu hayatta iken Kendisine ulaştırır).
Allahû Tealâ burada mutlak olarak bir
ulaşmadan bahsetmektedir.
4/NİSÂ-58: İnnallâhe ye’murukum en
tueddûl emânâti ilâ ehlihâ ve izâ hakemtum beynen nâsi en tahkumû bil adl(adli),
innallâhe niımmâ yeızukum bih(bihî), innallâhe kâne semîan basîrâ(basîran).
Muhakkak ki Allah, emanetleri sahibine teslim etmenizi ve insanlar arasında hakemlik yaptığınız zaman adaletle hükmetmenizi emreder. Muhakkak ki Allah, onunla size ne güzel öğüt veriyor. Ve muhakkak ki Allah, iyi işiten ve en iyi görendir.
Muhakkak ki Allah, emanetleri sahibine teslim etmenizi ve insanlar arasında hakemlik yaptığınız zaman adaletle hükmetmenizi emreder. Muhakkak ki Allah, onunla size ne güzel öğüt veriyor. Ve muhakkak ki Allah, iyi işiten ve en iyi görendir.
Burada emanetin sahibi tekil, emanetler
ise çoğul olarak kullanılmıştır. Emanetler çoktur. Ruh, nefs, vech ve irade
birer emanettir. O emanetlerin sahibi ise Allah’tır. O emanetleri mutlaka bu
dünya hayatını yaşarken Allah’a ulaştırarak teslim etmemiz veya Allah’ın
bütün emirlerine itaat eden bir hüviyete getirip teslim etmemiz Allah’ın
temel emridir.
Burada bir yere varıyoruz. Vardığımız
noktada iki tür teslim söz konusudur. Ruhun tesliminde ruhumuz vücudumuzdan
ayrılır. Ait olduğu yere, emanetin sahibinin Zat’ına,
Allah’ın Zat’ına ulaşır. Allah’ın Zat’ında yok olur. Bu bir emir midir? Evet. Kur’ân-ı Kerim, ruhun Allah’a
ulaşmasının Allahû Tealâ tarafından bize emredildiğini kesinleştirmektedir.
Allahû Tealâ buyuruyor ki:
13/RA'D-21: Vellezîne yasılûne mâ
emerallâhu bihî en yûsale ve yahşevne rabbehum ve yehâfûne sûel hisâb(hisâbi).
Ve onlar Allah’ın (ölümden evvel), Allah’a ulaştırılmasını emrettiği şeyi (ruhlarını), O’na (Allah’a) ulaştırırlar. Ve Rab’lerine karşı huşû duyarlar ve kötü hesaptan (cehenneme girmekten) korkarlar.
Ve onlar Allah’ın (ölümden evvel), Allah’a ulaştırılmasını emrettiği şeyi (ruhlarını), O’na (Allah’a) ulaştırırlar. Ve Rab’lerine karşı huşû duyarlar ve kötü hesaptan (cehenneme girmekten) korkarlar.
Türkiye’de, şu anda piyasada satılmakta
olan 23 tane Kur’ân tefsiri bulunmaktadır. Bunların hepsinde de bu âyetin
gerçek mânâsı özellikle yok edilmiştir. Kur’ân-ı Kerim tefsircileri bu
müesseseyi yok etmişlerdir.
“Vellezîne: ve onlar.
Yasılûne: ulaştırırlar, vasıl ederler. (Vuslat, visal, visale. Hepsi aynı kökten
gelir.)
mâ: şey
emerallâhu: Allah’ın emrettiği şeyi.
bihî; O’na, Kendisine.”
“Ve onlar Allah’ın Kendisine
ulaştırılmasını emrettiği şeyi O’na (Allah’a) ulaştırırlar.”
Allahû Tealâ hep aynı şeyi
istemektedir. Ruhumuzun ölmeden evvel Allah’a dönmesi, emanetin sahibine
teslimi. Buyuruyor ki: “Onlar emanetlerine riayet ederler.” Emanetlerine riayet
eden insanlar ruh emanetine riayet etmişlerse, onu mutlaka Allah’a
ulaştıranlardır. Allah’ın daveti iki tanedir.
Allah’a ulaşmayı dilemeye davet.
Allah’a ulaşmaya davet.
1. daveti gerçekleştiremeyen insan, 2.
daveti gerçekleştiremez. Çünkü Allah ona geçit vermez. Allah’a ulaşmayı dilemek
1. davete icabettir. 1. davet Allah’a ulaşmayı dileme davetidir. Ancak bu
daveti gerçekleştirenler Allah’tan furkan alırlar. Furkan alabilenler 2. davete
icabet edebilirler. Ve zaten günahları da örtülmüştür. Gidecekleri yer
cennettir. Ama Allahû Tealâ’nın sözü vardır: Kim Kendisine ulaşmayı dilerse,
onu mutlaka Kendisine ulaştıracaktır. Böyle bir noktada Allahû Tealâ bunu
gerçekleştirir. O kişinin ruhunu Kendisine ulaştırır. Ayetler hep aynı şeyi
söylemektedir: Kişinin ruhunu Allah’a ulaştırmayı dilemesi ve Allah’a ulaşması.
Allahû Tealâ, Allah’a ulaşmayı dileyenlerin takva sahibi olduğunu ifade
etmektedir.
10/YÛNUS-63: Ellezîne âmenû ve kânû
yettekûn(yettekûne).
Onlar, âmenûdurlar (ölmeden evvel Allah’a ulaşmayı dileyenlerdir) ve takva sahibi olmuşlardır.
Onlar, âmenûdurlar (ölmeden evvel Allah’a ulaşmayı dileyenlerdir) ve takva sahibi olmuşlardır.
Âmenû olmak; Allah’a ulaşmayı
dilemektir. Munîb olmak, yunîb olmak, enâbe kelimesi hepsi yönelmeyi, Allah’a
ulaşmayı dilemeyi ifade eder. Allahû Tealâ birçok âyet-i kerimede bütün
insanların önce Allah’a ulaşmayı dilemelerini sonra da Allah’a ulaşmalarını
üzerimize farz kılmıştır.
Ruh Allah’a ulaşarak teslim olur. Fizik
vücut, Allah’ın bütün emirlerini gerçekleştirerek yasak ettiği bütün emirleri
işlemeyerek Allah’a teslim olur. Nefs de aynı statüde teslim olur. Allah’ın
bütün emirlerini yerine getirerek, yasak ettiği hiçbir fiili işlemeyerek. Ya
irade? İrade bütün bunlardan sonra karşısında negatif hiçbir güç kalmadığı için
fonksiyonu bir hüküm ifade etmeyecektir. Olsa da olmasa da o fizik vücut, o
nefs ve o irade Allah’ın dizaynına uygun hareket edecektir.
Nefsin kalbinde hiç afet kalmayıp
nefsin kalbi 19 mertebe müzeyyen olunca, iradenin fonksiyonu sıfırlanmıştır. Ve
kişi o noktaya kadar ehli zikirken, ehli tezekkürken, zikir ehliyken yani daimî
zikrin sahibi iken, o noktadan sonra tespih ehli olur. Yani kendi iradesi ile
değil, İlâhi İrade ile zikretmeye başlar. Küllî İrade ile zikretmeye başlar.
Artık kendi iradesinin dışında o sonsuz bir ilmin, sonsuz bir zikrin sahibidir.
Ruhun Allah’a 2 defa ulaşması söz
konusudur. Allahû Tealâ buyuruyor ki:
2/BAKARA-45: Vesteînû bis sabri ves
salât(sâlâti), ve innehâ le kebîretun illâ alel hâşiîn(hâşiîne).
(Allah’tan) sabırla ve namazla istiane (yardım) isteyin. Ve muhakkak ki o (hacet namazı ile Allah’a ulaştıracak mürşidini sormak), huşû sahibi olanlardan başkasına elbette ağır gelir.
(Allah’tan) sabırla ve namazla istiane (yardım) isteyin. Ve muhakkak ki o (hacet namazı ile Allah’a ulaştıracak mürşidini sormak), huşû sahibi olanlardan başkasına elbette ağır gelir.
2/BAKARA-46: Ellezîne yezunnûne ennehum
mulâkû rabbihim ve ennehum ileyhi râciûn(râciûne).
O (huşû sahipleri) ki; onlar, Rab’lerine (dünya hayatında) muhakkak mülâki olacaklarına ve (sonunda ölümle) O’na döneceklerine yakîn derecesinde inanırlar.
O (huşû sahipleri) ki; onlar, Rab’lerine (dünya hayatında) muhakkak mülâki olacaklarına ve (sonunda ölümle) O’na döneceklerine yakîn derecesinde inanırlar.
Ruh Allah’a mülâki olmuştur. Bir defa
daha rücû etmek nasıl olacak? İşte ikincisi ölümden sonra ruhu Allah’a
ulaştırmaktır. Burada rücû kelimesi ile anlatılmıştır. Allahû Tealâ geri dönüş
için başka kelimeler de kullanabilir. Burada iki ulaşmayı da Allahû Tealâ zikretmiştir.
Bu âyette sadece ruhumuzun Allah’a ulaşması değil, ruhumuz Allah’a ulaştıktan
sonra öldüğümüz taktirde tekrar Allah’a dönüşünün de söz konusu olduğu ispat
edilmektedir.
Gördük ki ruhumuzu Allah’a ulaştırmayı
dilemek de farz, ruhumuzu ölmeden evvel Allah’a ulaştırmak da farzdır. Ölümden
sonra bizim elimizde bir şey yoktur. Ruhumuz otomatik olarak Allah’a
götürülecektir. Ne demiştik? Allah’ın âyetleri ile ve Allah’ın resûlleri ile alay edenlere gök kapılarının açılması mümkün değildir
Onların cezası budur. Allahû Tealâ onlara gök kapılarını açmaz. Yani bu kişiler
Allah’a ulaşmayı dilememişlerdir. Onların ruhlarının vücutlarından ayrılıp da
gök kapılarını açması mümkün değildir.
Ruh vücuttan her an ayrılabilir. Ama
vücudu terk edip de Allah’a kendi başına ulaşamaz. Nefs ile ruh arasındaki
ilişki ruhu Allah’a ulaştırabilir. Nefsin tezkiyesi gerekir. 7 kademede %7’lik
aklanmayı kim sağlayabilirse, başlangıçta aldığı %2 rahmet nuru ile beraber bu
%7 x 7 = 49. %49’luk fazl birikimi, nefsinin kalbinde %51’lik nur birikimini
ifade eder. Kimin nefsinin kalbinde %51’lik nur birikimi olmuşsa, sadece onun
ruhu ölmeden evvel Allah’a ulaşabilir. Ve ruhunu ölmeden evvel Allah’a
ulaştırmayı dilemesi, bütün insanların üzerine farzdır. Daha kesin netice;
Allah’a ulaşmayı dilemeyen bir kişinin ruhu hiçbir zaman Allah’a ulaşamaz. O
kişinin cehennemden kurtulması da mümkün değildir. Yani Kur’ân’ın olmazsa olmaz şartı; ruhun ölmeden evvel Allah’a ulaşması konusunda
kişinin Allah’tan yapacağı taleptir. Böyle bir talep
yoksa kişinin gideceği yer cehennemdir. Allahû Tealâ buyuruyor ki:
10/YÛNUS-7: İnnellezîne lâ yercûne
likâenâ ve radû bil hayâtid dunyâ vatme'ennû bihâ vellezîne hum an âyâtinâ
gâfilûn(gâfilûne).
Muhakkak ki onlar, Bize ulaşmayı (hayatta iken ruhlarını Allah’a ulaştırmayı) dilemezler. Dünya hayatından razı olmuşlardır ve onunla doyuma ulaşmışlardır ve onlar âyetlerimizden gâfil olanlardır.
Muhakkak ki onlar, Bize ulaşmayı (hayatta iken ruhlarını Allah’a ulaştırmayı) dilemezler. Dünya hayatından razı olmuşlardır ve onunla doyuma ulaşmışlardır ve onlar âyetlerimizden gâfil olanlardır.
10/YÛNUS-8: Ulâike me'vâhumun nâru bimâ
kânû yeksibûn(yeksibûne).
İşte onların kazandıkları (dereceler) gereğince varacakları yer ateştir (cehennemdir).
İşte onların kazandıkları (dereceler) gereğince varacakları yer ateştir (cehennemdir).
Allah’a ulaşmak temel faktördür.
Ruhumuzun ölmeden Allah’a ulaşması Allah’ın üzerimize 12 defa farz
kıldığı bir vetiredir. Mutlak olarak ruhumuzun ölmeden evvel Allah’a ulaşmasını
ister. Hem ulaşmayı farz kılmış hem de özellikle Allah’a ulaşmayı dilemeyi farz
kılmıştır. Allah’a ulaşmayı dilemedikçe bir kişinin ruhu hiçbir zaman Allah’a
ulaşamaz. Ama Allah’a ulaşmayı dileyen herkes için cehennem olayı bitmiştir. O
kişi mutlaka Allah’ın cennetine girecektir.
Şimdi 14 asır geriye gidelim. Peygamber
Efendimiz (S.A.V), sahâbeye buyuruyor ki: “Ey Sahâbe! Ölmeden evvel ölün ki
Allah size 700 kat ihsan etsin.” Acaba Peygamber Efendimiz (S.A.V) bu
ifadesiyle ne demek istemektedir? Allah’a ulaşmayı dilemeyen bir kişi
öldüğünde, o kişinin nefsi de ruhu da fizik vücudundadır. Ölüm melekleri gelir.
Kontağı kapatır. Ruhun da nefsin de mekânı olan fizik vücudumuzda yaklaşık
olarak 70 trilyon hücre vardır. Bu 70 trilyon hücrenin herbirinde mitekondriler
vardır. Bu mitekondriler elektrik üretirler.
Azrail (A.S) veya ölüm melekleri gelip
kontağı kapatırlar. Yani vücut artık mitekondrilerin elektrik üretmesine müsait
değildir. Kontak kapanmıştır. Elektrik enerjisi yoktur. Yoksa ne olur? Bütün
işlevleri durur. Çünkü vücutta ne kadar işlev varsa işlevlerin hepsi elektrik
enerjisine bağlıdır. Elektrik enerjisi yoksa beyinden başlayan bir ölüm söz
konusu olur. Herşeyden evvel, beyine oksijen gitmez ve beyin ölür. Ondan sonra
bütün vücuda ölüm yayılır. Kişi ölür.
Bu kişi ölmeden evvel, fizik vücudunun
sahip olduğu bir elektronik manyetik alan vardır. Bu mitekondrilerden elde
edilen elektrik ile vücut, manyetik alanları oluşturur. Bir kutbu nefsi, bir
kutbu ile ruhu kendisine çeker. Bu nefsi ve ruhunu kendisine çeken fizik vücut,
elektrik enerjisi üretemez hale geldiğinde çekim alanları birdenbire sona erer.
Ve ruh da nefs de ne olduklarını anlayamadan kendilerini dışarıda bulurlar.
Artık vücut onları kabul etmez. Çünkü artık manyetik alan yoktur. Nefs de ruh
da fizik vücudun içine giremezler.
Ruhumuz sağ tarafta, nefsimiz sol
tarafta yerden omuzlarımızdan yaklaşık 1 metre yukarıda yerlerini alırlar. Ölüm
melekleri gelmişlerdir. Ruhu Allah’a götürmekle vazifelidirler. Fizik vücut
öldü, toprağın içine girecektir. Nefs, berzah âlemine gidecektir. Ama ruh
mutlaka Allah’a geri dönecektir. Allahû Tealâ bu konuda şöyle buyurmaktadır:
5/MÂİDE-105: Yâ eyyuhellezîne âmenû
aleykum enfusekum, lâ yadurrukum men dalle izehtedeytum. İlâllâhi merciukum
cemîân fe yunebbiukum bimâ kuntum ta'melûn(ta'melûne).
Ey âmenû olanlar! Nefsleriniz, üzerinizedir (nefsinizin sorumluluğu üzerinize borçtur). Siz hidayette iseniz, dalâletteki bir kimse size bir zarar veremez. Hepinizin dönüşü Allâh'adır. O zaman yapmış olduğunuz şeyleri size haber verecek.
Ey âmenû olanlar! Nefsleriniz, üzerinizedir (nefsinizin sorumluluğu üzerinize borçtur). Siz hidayette iseniz, dalâletteki bir kimse size bir zarar veremez. Hepinizin dönüşü Allâh'adır. O zaman yapmış olduğunuz şeyleri size haber verecek.
Allahû Tealâ ne zaman “cemian”
kelimesini kullanmışsa, herkesin Allah’a geri dönüşü söz konusudur. Bu, ölümle
Allahû Tealâ’ya geri dönüştür. İşte Maide Suresinin 105. âyet-i kerimesinde
Allahû Tealâ bunu ifade etmektedir. Ölümle beraber kabir söz konusu olduğunda,
kişinin bütün hayatı kendisine gösterilecek ve hata yaptığı yerlerde, kabir
azabı söz konusu olacaktır. Güzellikleri işlediği zaman da kişi kabirde
mutluluğu yaşayacaktır. Hem mutluluğu hem de azabı yaşaması söz konusudur.
Kişinin kazandığı dereceler kaybettiği derecelerden fazla ise gideceği yer
Allah’ın cennetidir. Kaybettiği dereceler fazla ise, cehenneme gidecektir.
Allahû Tealâ onun için bütün insanların Allah’a ulaşmayı dilemelerini
istemektedir.
Ne oldu? Bu kişi Allah’a ruhunu
ulaştırmadan evvel öldü. Öldüğü zaman ruhu fizik vücudun içindedir. Ruh fizik
vücuttan otomatik olarak ayrılır. Artık içeri girmesi mümkün değildir. Sağ
omuzun üzerinde yerini alır. Ölüm melekleri ruhu beraberlerine alırlar. 1. gök
katının kapısını açarlar. Sonra sırasıyla bütün gök katlarının kapılarını
açarlar. 7 tane gök katını aşarak Allah’ın 7. gök katına çıkarlar.
7. gök katında soldan sağa 7 tane âlemden geçerek Sidretül Münteha’ya kadar
ruhla birlikte giderler. Sidretül Münteha’da ruhu terk etmek
mecburiyetindedirler. Çünkü normal statüde melekler yokluğa geçemezler. Geçen
var mıdır? Evet! Cebrail (A.S). Burada ruhun ölmeden evvel Allah’a ulaşmasından
bahsetmiyoruz. Bu bahsettiğimiz olayda fizik vücut ölür ve ruh, ölüm melekleri
tarafından Allah’a götürülür. Çünkü göklerin anahtarları ölüm meleklerinde
vardır. Ruh, tek başına asla oraya ulaşamaz.
Peki ama o zaman vuslat nedir? Ruhun
ölmeden evvel Allah’a ulaşmasıdır. Orada ruh tek başına değildir. Sağ kanat
velîsi, sol kanat velîsi vardır. Ve Allah’a ulaşmadan evvelki son kademede
devrin imamı ile beraber Peygamber Efendimiz (S.A.V) vardır. Yalnız
değillerdir. Yeter mi? Hayır, yetmez. Aynı zamanda fizik vücudun içinde bir rehine
olan nefsin gök katlarını açabilme yeteneği vardır. Ölümle beraber Allah’a
ulaşmayı gördük. Bu, Bakara Suresinin 46. âyet-i kerimesinde “rücû” olarak
adlandırılmıştır. Ölümden sonra mutlaka o kişinin Rabbine geri döneceğine dair
inancı söz konusudur.
Ya ölmeden evvel Allah’a ulaşmak? Bu,
Allah’a ulaşmayı dileyen bir kişinin yapabileceği bir şeydir. Kim Allah’a
ulaşmayı dilerse, Allah derhal bu talebi işitir, bilir ve görür. Görür, görmez
kişiye Rahmân esması ile tecelli eder. Bu tecelli 7 tane furkanı oluşturur.
Gözlerdeki, kulaklardaki, kalpteki engeller alınır. Görme, işitme ve idrak etme
hassaları da alınır. Ve kalpten alınan ekinnetin yerine ihbat konulur.
Böylece o Allah’a ulaşmayı dileyen bu
kişi, görme sahasında da işitme sahasında da idrak sahasında da furkanların,
doğruyu yanlıştan ayırabilme özeliklerinin sahibi olur. Bunları yaparken Allahû
Tealâ o kişinin Allah’ın cennetine gitmesi için gerekli şartları hazırlar. 5-6 dakikalık bir
zaman içerisinde bu işlemlerin hepsi tamamlanır. 7 tane furkan verilirken,
herbirinde Allahû Tealâ o kişinin günahlarını örter. Netice günahların tamamen
örtüldüğü bir noktaya ulaşmayı ifade eder.
Günahlar tamamen örtülmüştür. Ve ruh
Allah’a ulaşmak için hazırdır. Ama fizik vücudu henüz terk edemez. Ne olması
lâzımdır? Kişinin diğer işlevleri de tamamlaması lâzımdır. Burası Allah’a
ulaşmayı dileme safhasıdır. Ondan sonra Allahû Tealâ o kişinin kalbine ulaşır.
Kalbin nur kapısını Allah’a çevirir. O kişinin göğsünden kalbine nur yolunu
açar. Ondan sonra kişi zikir yapar. Ve Allah’ın
katından gelen rahmet ve fazl kişinin kalbine ulaşır. Rahmet %2 oranında
kişinin kalbine girer.
Bu rahmetin kalbe girmesi ile kişi huşû
sahibi olur. Hacet namazını kılarak, Allah’tan mürşidini sorar. Allahû Tealâ
ona irşad makamını gösterir. Kişi böylece tâbiiyetini gerçekleştirir.
Gerçekleştirince ruh vücudu terk eder. Devrin imamının ruhu kişinin başının
üzerine gelir. Ve kişinin ruhuna der ki: “Sen vücudunu terk et. Senin Allah’a
ulaşma günün, yevm’et talâkın, Allah’a mülâki olma günün geldi.”
Kişinin Allah’a mülâki olması burada
kesinleşmektedir. Ruh vücudu terk edip, devrin imamının dergâhına ulaşır. Orada
da diğer ruhlarla birlikte saf halinde zemin kattan 1. kata çıkar. Sonra 2.
katın yetkisini alır, 2. kata çıkar. Sonra 3., 4., 5., 6., 7. katlara çıkar.
Nasıl çıkar? Ruhta anahtar mı vardır? Hayır, ruhta anahtar yoktur. Anahtar
nefste, rehinededir.
Bir rehine olan nefsimiz, nefsin
kalbinde %2 rahmet nurundan başka, %7 ilk fazlı îmân kelimesine
yapıştırmadıkça, îmân kelimesinin etrafında %7 fazl birikmedikçe, o kişinin
nefsi 1. gök katının kapısını açamaz. Ruh da 1. gök katına çıkamaz. Ama bu
olduysa; derhal 1. gök katının kapısı rehine tarafından açılır. Ve rehinenin 1.
hüviyetteki rehineliği yani 1/7’i kalkar. Sonra 2. defa %7 nur birikimiyle; ruh
2. gök katına çıkar. Rehine 2. gök katının kapısını da açabilir. Çünkü %7 daha
tezkiye olmuş, arınmıştır. 3. defa tekrar %7 nur birikimiyle ruh 3. gök
katındadır.
1. kattaki ruh Nefs-i Emmare’dedir.
2. kattaki nefs, Nefs-i Levvame’dedir.
Kişi nefsini kınayan bir hüviyettedir.
Ruhun 3. kata ulaşmasındaki nefs,
Nefs-i Mülhime’dedir. Allah’tan ilham alır.
4. kattaki nefs, Nefs-i
Mutmainne’dedir. Mutmain olmuştur. Doyuma ulaşmıştır.
Ruhun 5. kata ulaştığı vücudun nefsi,
Nefs-i Radiye’dedir. Allah’tan razı olmuştur.
6. katta Nefs-i Mardiyye’dedir. Allah
da ondan razı olmuştur.
7. katta Nefs-i Tezkiye’dedir. Nefsin
kalbinde, %49 fazl (7 x 7), %2 rahmet olmak üzere %51 nura sahiptir.
Vaktiyle nurlar sıfır olan, tamamen
şeytanın tesiri altında olan bir nefs, artık Allah’ın
nurlarının kontrolü altına girmiştir. Çoğunluk ruhtadır. Çoğunluk nurlardadır.
Ruh ne olur? 7. gök katında 7 tane âlemi geçer. Ve zikir hücrelerindeki
görevini de tamamladıktan sonra Sidretül Münteha’ya ulaşır. Ve oradan direkt
olarak Allah’ın Zat’ına ulaşır. Zaten ölüm meleklerinin de götürebileceği yer Sidretül
Münteha’ya kadardır. Melekler Sidretül Münteha’dan öteye geçemezler. Oraya
kadar da ruh kendisi ulaşır. Ölüm melekleri yoktur. Diğer ruhlarla beraber
ulaşır.
7. kata Peygamber Efendimiz (S.A.V) ile
devrin imamının beraberliğinde yükselir. 6. kata sağ ve sol kanat velîsi ile
yükselir. 6. kattan 7. kata mutlaka Peygamber Efendimiz (S.A.V)’le devrin imamı
refakat eder. Sonra ruhun Sidretül Münteha’dan direkt olarak Allah’a ulaşması
söz konusudur. Bu ölmeden evvel ölmektir.
Kişi öldüğü zaman ne oluyordu?
Ruhumuzu, ölüm melekleri Allah’a ulaştırıyordu. Yani ruhumuz Allah’a
ulaşıyordu. Ölmeden evvel öldüğümüz zaman, yine ruhumuz Allah’a ulaşır. Ama
burada Allahû Tealâ bize 700 kat ihsanda bulunur. Buyuruyor ki:
2/BAKARA-261: Meselullezîne yunfikûne
emvâlehum fî sebîlillâhi ke meseli habbetin enbetet seb’a senâbile fî kulli
sunbuletin mietu habbeh(habbetin), vallâhu yudâifu li men yeşâu, vallâhu vâsiun
alîm(alîmun).
Mallarını Allah yolunda harcayanların durumu, her sünbülünde (başağında) yüz adet tane (tohum) olmak üzere, yedi sünbül (başak) veren bir tek tohumun durumu gibidir. Allah, dilediği kimse için (onun rızkını) kat kat artırıp verir. Ve Allah Vâsi’dir, Alîm’dir.
Mallarını Allah yolunda harcayanların durumu, her sünbülünde (başağında) yüz adet tane (tohum) olmak üzere, yedi sünbül (başak) veren bir tek tohumun durumu gibidir. Allah, dilediği kimse için (onun rızkını) kat kat artırıp verir. Ve Allah Vâsi’dir, Alîm’dir.
1. katta kişi 1’e 100 alır. Eskiden 1’e
10 alırken, 2. katta 1’e 200 alır, 3. katta 1’e 300 alır, 4., 5., 6. ve 7.
katlarda bu oran 1’e 700’e kadar yükselir. Ne olmuştur? Hadîs-i şerif
gerçekleşmiştir. Kur’ân hükümleri muhaceresinde o kişinin ruhu Allah’a
ulaşmıştır. Ve o kişi artık bir tek derecesine karşılık 700 derecat
kazanmaktadır.
Allah’a 2 nev’î ulaşma söz konusudur.
Herkesin ölümden sonra ruhu Allah’a ulaşacaktır. Ama kendisi Allah’a ulaşmayı
dilemediyse, o kişinin ölümden sonra ruhunu Allah’a ulaştırması o kişiyi
kurtuluşa ulaştırmaz. O kişinin gideceği yer mutlaka cehennemdir. Önemli olan
hayattayken ruhu Allah’a ulaştırmaktır. Yani ölmeden evvel ölmektir. İşte bunun
neticesinde kişinin, Allahû Tealâ’dan herbir derecesine karşılık 700 kat ni’met
alması söz konusudur.
Gördüğünüz gibi insan ruhu, o kişi
ölmeden evvel Allah’a ulaşırsa, kişi Allah’ın
Allah’a ermiş bir evliyası olur. Eğer kişi Allah’a ulaşmayı dilemezse, o
kişinin ruhu ölene kadar kendisinde kalır. Öldüğü zaman, ölüm melekleri onu
götürür. Bu, 1 defa Allah’a ulaşmaktır.
Ama kişi hayattayken ruhunu Allah’a
ulaştırmışsa ölümü ile beraber ruh tekrar fizik vücuduna dönüp, ölüm
meleklerinin görevini gerçekleştirmesi için hazır bekler. Ölüm melekleri ruhu
alıp, Sidretül Münteha’ya kadar ulaştırırlar. Oradan da ruh kendisi Allah’a
ulaşır. Birincide bir defa dönüş söz konusu olmuştur. İkincide ise iki defa
dönüş söz konusudur. İşte önemli olan iki defa Allah’a dönüştür.
Allah razı olsun.E.H.
